Aktiviteter för barn

För barn och familjer

Här har vi samlat våra bästa tips för dig som vill komma ut i naturen med hela familjen. Det kan vara en utmaning att gå ut och vandra med barn, så gå istället kortare sträckor och hitta på saker att göra längs vägen. Då blir upplevelsen roligare för alla!

Upptäcka

Ljudkarta

Material: Penna och ett vitt papper till varje deltagare. Använd gärna ett block för att få ett bra underlag. Med färgpennor i olika färger till varje deltagare blir det roligare. Sittunderlag är också bra att ha.

 

Det här är en uppgift som kan upprepas vid flera tillfällen. Det kan därför vara roligt att använda samma målarblock vid alla tillfällen. Det är nämligen spännande att jämföra olika ljudkartor för att se skillnader och likheter. 

 

Gruppen sprider ut sig över ett visst område. Vare deltagare väljer en plats att sitta på. Rita dig själv på mitten av pappret. Sedan sitter du helt tyst och använder dig enbart av hörselsinnet. Blunda gärna! Lyssna på ljuden runt omkring dig Fundera på vad det är du hör. När du vet vad det är så ritar du ner det på din karta på den plats på ditt papper som ljudet kommer ifrån. Om du hör fågelkvitter på din vänstra sida ritar du en fågel på vänster sida om ditt självporträtt på pappret.

 

Efter cirka 10 minuter avbryter ni och jämför kartor med varandra. Har ni hört samma saker? Kan ni ha tolkat ett ljud olika? 

 

Genomför uppgiften på så många olika platser som ni kan. Skriv på varje ljudkarta var ni varit. Jämför dem sedan med varandra. Du kan göra detta i en park i en stad, vid havet, på fjället eller i skogen. Det är också intressant att besöka samma plats men vid olika årstider.

 

Teckenvandring

Material: grenar, kvistar, kottar och stenar.

Dela upp er i två grupper. Den ena gruppen ska leda den andra till en utvald plats. Den första gruppen får gå en liten tur och samtidigt placera ut olika tecken som visar vart den andra gruppen ska gå. Gruppen lägger ut tecken på marken med hjälp av grenar, kottar och stenar. Använd er gärna av exemplen här. Ni kan också hitta på egna tecken som bara ni i ert gäng vet betydelsen av. Det ska vara tydligt när man kommit fram till målet! Kanske ligger det en speciell sak på slut-platsen? 

Efter ca 15 minuter får den väntande gruppen ge sig i väg och försöka följa spåren. Till att börja med är det lättast att följa stigar, men när deltagarna övat upp sig på att följa spår kan ni ge er ut i väglös terräng.

Sinnes-skattjakt

Material: reflexer, rep, marschaller, ficklampor, ögonbindlar till alla deltagare och eventuellt en skatt. Ni behöver vara på en plats med träd. 

Förbered en bana medan det är ljust ute. Börja med att hänga upp reflexer med jämna mellanrum. Därefter fortsätter du banan genom att binda fast repets ena ände i ett träd och leda det runt några andra träd lite hit och dit. Avsluta med att låta den sista biten av din bana vara upplyst av marschaller. 

Nu är det dags att gå skattjakten i mörkret! Först får deltagarna använda ficklamporna i mörkret för att följa reflexerna. När de är framme vid repet får du som iordningställt rundan ta hand om alla ficklampor och deltagarna får täcka för ögonen med ögonbindel. Nu får deltagarna känna sig fram med hjälp av repet. När alla tagit sig fram till marschallerna tar de av sig ögonbindlarna igen och så får marschallerna leda er till målet. Kanske har du gömt skatten på något klurigt vis och därför behövs ficklamporna igen. Eller är målet en eld med något gott att äta. 

Att röra sig utomhus i mörker är en annan typ av upplevelse än i dagsljus. Tanken är att deltagarna ska tycka att det är lite spännande, men mest mysigt. Det ska inte vara läskigt! 

Ficklampsäventyr

Spännande äventyr för mindre barn, men även för de lite äldre. Många är rädda för mörkret. Vi är bortskämda med lyse överallt och det kan därför vara otäckt med mörker för den som är ovan. Det är väldigt nyttigt att undersöka mörkret och lära sig att det inte är farligt.

Material: ficklampor. 

Vår omvärld förändras mycket med mörkret. Att leka med ljus och mörker är spännande. Lek med skuggor, försök skapa olika saker med kropp och händer. Hur ser vi ut när vi lyser på oss själva underifrån? Hur ser det ut om vi gömmer en ficklampa i snö eller löv? Kan vi fånga ljuset? Lek och experimentera. Gå gärna en tur som ni brukar gå i ljus och prata om vad som ser annorlunda ut. Undersök eventuella saker som ser otäcka ut.

Spåra

Material – uppslagsböcker med djurspår, fotavtryck och spillning.

Ta med gruppen ut i en skog och leta spår! Det är absolut bäst om det finns snö men spår går att hitta på lerig mark och i form av spillning (bajs) också. Se vad du kan hitta för olika spår och spillning. Kan man se vilket djur det är som har lämnat spåren? Vad äter djuren och hur bor de? Hur har de det på vintern? Ibland kan du hitta rester av sådant som exempelvis ekorren har ätit. Hur ser du skillnad på en om det är en ekorre eller en mus som lämnat matresterna? Prata i gruppen om vilka djur som sover på vintern och varför de gör det.

Klättra i träd

Att klättra i träd är något alla borde ha testat som har möjlighet. Ge er ut i naturen och leta efter bra klätterträd. Stora ekar och granar brukar vara bra. Tänk bara på att inte bryta av grenar eller störa de som eventuellt bor i träden. Klättra inte i små träd, det håller de inte för. För er säkerhets skull så klättra inte alltför högt upp och var försiktiga. Passa på att lära er vad våra olika trädslag heter och fundera gärna över skillnaderna mellan dem. Undersök hur de sprider sig och prata om varför träd är viktiga för oss människor.

Gå barfota

Testa att gå barfota på olika underlag bara för att känna hur det känns. Grusväg, gräs, strand, klipphäll, skog. 

Titta på moln

Material: en filt och ev. en padda eller mobiltelefon.

Lägg dig på rygg på filten och studera molnen. Vad ser du? Kanske ser du ett moln som liknar en hund eller en blomma. Berätta för varandra och skapa sagor tillsammans utifrån vad som händer på himlen.

Utveckla: Lär dig att tyda molnen. De berättar ju om det kommande vädret. Under kunskapsbanken på SMHI:s hemsida kan du läsa om olika moln och se exempelbilder. Tillsammans kan ni sedan försöka tyda vädret genom att titta på molnen. Det är jättebra att kunna när du ägnar dig åt friluftsliv!

Insektssafari

Material: förstoringsglas eller luppar, håv, några burkar och en uppslagsbok över insekter.

Låt de yngsta i gruppen leda er på denna safari. Ni kommer att gå långsamt för att kunna ha koll på marken omkring er. Undersök försiktigt och varsamt de insekter ni hittar. Prata om hur de ser ut. Hur många ben har de? Hur ser kroppen ut och hur många vingar ser du? Hur kan de tänkas bo? Vad äter de? Försök artbestämma dem genom att slå i insektsboken. Låt alla insekter leva och vara där de är. Ni är endast gäster som tittar på dem!

Tips! Ta bilder på de insekter ni hittar och samla dem i en egen insektsbok. 

Spårfälla

Material: gammal bakplåt eller liknande, sand, vatten, linjal, litet fat, bete (fågelmat, kattmat, eller nötter). Uppslagsböcker.

Leta upp en avskild plats där inte så många människor rör sig, gärna i något snår eller under en buske. Placera plåten på marken, se till att den ligger plant och stadigt så att den inte rör sig när djuren kommer till den. Lägg sand på plåten och fukta den ordentligt (som när du ska bygga ett sandslott.) Kontrollera att sanden är tillräckligt fuktig genom att trycka lätt med fingrarna i den. Om det blir ett avtryck är den perfekt! Platta till ytan med hjälp av linjalen. Häll upp ditt bete på det lilla fatet och placera detta mitt på plåten. 

Låt plåten stå ute över natten och besök den igen nästa dag eller efter en vecka. Förhoppningsvis har något djur klivit i sanden för att komma åt maten. Ta reda på vilket djur genom att undersöka spåren i sanden.

Testa att sätta ut spårfällan på olika platser för att se vilka olika djur som bor på de olika platserna. Du kan lägga ut ett par olika spårfällor med olika bete!

Skapa

Skapa ett ekosystem

Ekosystem är fantastiska. Hela jorden är ett ekosystem du kan studera, eller så kan du välja ett litet avgränsat ekosystem som du tittar närmare på. Men visste du att du kan skapa ett eget litet ekosystem? Det är ett fantastiskt sätt att få syn på naturens funktioner som fotosyntes och kretslopp. Ekosystem behöver dock balans mellan producenter, konsumenter och destruenter. Det kan ta några försök innan du lyckas skapa ett ekosystem i balans, men ge inte upp!

Det du behöver är 

  • En ganska stor glasbehållare med tätt lock. 
  • Jord som gärna kommer från din egen trädgård som innehåller kompost med småkryp och bakterier i
  • Aktivt kol, som förhindrar svampangrepp och mögel
  • Lecakulor
  • Växter
  • Vatten  

Lägg ett lager lecakulor i botten. Fyll sedan på med ett lager jord varvat med den aktiva kolen.

Lagren ska bara uppta ca en tredjedel av burken, så att växterna får plats.

Plantera några växter och strö ut frön. Dekorera gärna med lite stenar och barkbitar. Sätt på locket och se till att det är helt tätt. 

Det enda som nu behövs är ljus, annars kan ekosystemet klara sig själv. Placera i ljus men inte direkt solljus. Snurra gärna på det då och då. Skriv gärna datum och årtal på locket. Sådana här burkar kan hålla sig levande i flera decennier vid rätt förutsättning. Då är det kul att veta när det skapades.

Det kan vara svårt att förklara hur växterna och organismerna i burken kan klara sig utan att man ger dem vatten eller frisk luft. Diskutera hur det går till med fotosyntes, nedbrytning och vattnets kretslopp och jämför med jordklotet! Det är ingen som fyller på med vatten eller luft till jorden – det löser naturen själv! 

Bygg ett insektshotell

Bygg hus åt de minsta invånarna omkring dig!

Material: Några hammare och sågar, bambupinnar, kottar, torrt gräs, halm, bark och mossa. Brädbitar, hönsnät, häftapparat med extra klammer, grovt snöre och spik. Eventuellt målarfärg och penslar samt vedträn eller avsågade stockar, rundlar och borr.

Låt alla deltagare bygga sig varsin liten låda. Denna ska sedan delas in i olika fack med hjälp av små träbitar. Fyll facken med olika material. Kot- tar i ena facket och mossa i ett annat och så vidare. Häfta slutligen fast hönsnät över framsidan av insektshotellet. Häfta eller spika fast snöret så att det går att hänga upp hotellet. De som vill kan måla och dekorera sitt hotell.

Ett alternativ är att borra flera hål i ett vedträ eller en rundel från en avsågad stock. Hålen ska inte gå hela vägen igenom. Spika eller häfta fast snöre i stocken så att den går att hänga upp.

Insektshotellen ska hänga på en solig vägg utomhus, cirka 1–1,5 m från marken. Helst ska de hänga väl skyddade mot regn och vind, och gärna nära växter som bin och andra pollinerare gillar.

Tips! Passa på att prata om insekter och hur viktiga de är för att människor ska få mat genom deras pollinering. Många insekter behöver gamla växtrester och träbitar för att kunna bo och fortplanta sig. Därför är det viktigt att vi inte städar bort sådant som de behöver för att trivas.

Barkbåtar

I den här aktiviteten behöver deltagarna ha grundläggande kunskaper om knivvett! Material: Täljknivar till alla. Grov bark från exempelvis tall eller björk (tänk på att inte ta bark från levande träd). Pinnar (blompinnar fungerar bra) och löv. Första hjälpen-väska med plåster. 

Använd kniven för att forma fram den båtform som du önskar. Gröp försiktigt ut ett hål i mitten på båten och stick ner en pinne som mast. Trä något fint löv som segel på pinnen. Du kan också göra ett segel av papper. Varför inte göra flera master med segel i olika färger? 

Barkbåtsrace

När ni är färdiga med era båtar kan ni arrangera barkbåtsrace. Försök att hitta en bäck där vattnet rinner ordentligt. Bestäm en startplats och ett mål. Gör er redo på startlinjen. Klara, färdiga, gå! Släpp båtarna och följ efter dem längs med bäcken. Ibland kan de behöva hjälp att komma förbi hinder. Vilken båt kommer först i mål?

Måla med naturen

Material: vita papper, flaskfärg, kritor, papperstallrikar och penslar.

Tryck – Samla ihop fina blad, kottar, stenar, grenar, strån med mera. Pensla på färg och tryck, rulla, dra dessa mot pappret. Skapa vackra mönster.

Naturpenslar – plocka olika blommor, gräs, jord med mera och måla på pappret med dessa. De ger alla ifrån sig olika färger, experimentera.Naturmönster – lägg pappret på olika underlag. Bark, asfalt, sten, löv. Dra sedan med kritor i olika färger över pappret. Olika saker ger olika mönster på ditt papper. Testa med många olika och använd olika färger på kritorna.

Måla med vatten

Material: penslar, burk och vatten

Du behöver befinna dig på en plats där det finns berghällar eller stenplattor. Det behöver vara en varm dag så att stenen är torr.

Blöt penseln i vatten och måla på stenen. Bilderna försvinner så fort de torkar. Målar du i skuggan håller de längre. I direkt sol gäller det att vara snabb. Vad kan du skapa med vattnet?

Tips! Kombinera vattenmålningen med en gissningslek. En målar och de andra ska gissa vad det är. Den som gissar rätt först får vara näste målare. 

Höstlövskonst

Samla löv i olika färger. Rensa ett område så att det blir en ruta med enbart jord, grus, asfalt eller gräs. Lägg en ram av grenar på den rensade ytan. I ramen lägger ni nu löven. Skapa ett konstverk. Använd dig av de olika nyanserna på löven. Gruppen kan också skapa ett stort konstverk tillsammans! Då lägger varje deltagare ett löv i taget där hen själv tycker. Till slut växer ett riktigt häftigt konstverk fram! Ni kan såklart också komma överens om hur det ska bli. 

Tips! Passa på att samla ihop löv under en vandring eller transportsträcka. Då kan vandringen kännas kortare och roligare! Konstverket kan sedan skapas i väntan på att elden ska bli klar för grillning. 

Naturväv

Skapa med det du hittar i naturen!

Material: Pinnar, snöre (gärna i jute eller hampa), sax, såg och sekatör.

Låt deltagarna hitta fyra pinnar i ungefär samma tjocklek. Klipp eller såga av dem i samma längd, 10-20 centimeter brukar vara bra. För mindre barn passar en större modell och äldre barn kan ha en mindre. Bind ihop pinnarna så att de skapar en ram. Knyt fast snöret i ena pinnen och dra den rakt över till motsatt pinne och tillbaka till den första. Upprepa tills snöret går fram och tillbaka mellan pinnarna hela vägen mellan hörnen.

Ni ska nu samla växter, löv, ris, små grenar och annat som finns i naturen och väva in mellan snörena. Snöret ska löpa varannan framför och varannan bakom det som vävs in. Sedan trycker ni ner det så att materialet som vävs in packas nerifrån och upp och skapar en väv av växter.

Tips: Alla deltagares vävar kan bilda en liten utställning som ni kan titta på medan ni fikar. Prata gärna om vad barnen hittat och vävt in!

Bygg ett vattenhjul

Framåt vårvintern passar det att bygga vattenhjul och placera i en bäck. Prata om vattenkraft och hur det fungerar.

Material: stora spikar, hammare, trälim, såg och borr. Per vattenhjul krävs: åtta bitar plywood (ca 5×8 cm), en rund träbit (ca 7 cm i diameter) och två plankbitar eller grenklykor).

Det kan behövas vuxenhjälp med bygget, särskilt för yngre barn! Spika en spik i mitten av de bägge kortändarna på den runda träbiten. Såga sedan 8 stycken, ca 1 cm djupa skåror i den. Limma fast en plywoodbit i varje skåra. Du kan behöva använda hammaren och försiktigt banka fast bitarna. Spetsa till de två plankorna eller grenklykorna i ändarna så de går att sätta ned i marken. Används plankor behöver du borra ett hål i övre änden (ca 5 cm från kanten). Sätt fast vattenhjulet genom att sticka in spikarna i hålen på plankorna eller lägga spikarna i grenklykorna.

Leta upp ett bra litet vattenfall och placera vattenhjulet i vattnet. Använd eventuellt hammaren för att slå fast plankorna/grenklykorna i bottnen. Nu ska vattnet få hjulet att snurra!

Tips: Om ni inte har tillgång till något bra vattendrag kan ni testa att leda vatten i hängrännor och få hjulet i rullning med en slang.

Förmultningsplankan

Material: Planka, spik, hammare och spade. Olika sorters skräp, exem- pelvis en äppelskrutt, ett bananskal, en bit papper, en bit folie, en plast- påse, en läskburk och en bit hårdplast. Anteckningsblock och penna.

Ni behöver en plats som kommer att få vara i fred från vår till höst eller höst till vår. Kanske vid klubbstugan eller i en ledares eller deltagares trädgård? Hjälp åt att spika fast skräpet på plankan. Se till att inte spikarna går igenom plankan. Någon ritar av plankan och antecknar ordningen som skräpet sitter. Prata om vad det är för saker som ni spikat fast, kanske vad det är gjort av för något. Gräv upp lite av det övre jordlagret och lägg ner plankan med skräpet nedåt. Täck över lite med jord. Plankan ska fortfarande synas så ni vet var den ligger. Den ska nu få ligga i ungefär ett halvår. Diskutera i gruppen vad ni tror kommer hända och varför. Gissa gärna vad som kommer hända med de olika sorternas skräp!

Vid uppgrävandet cirka ett halvår senare

Prata om plankan, vad var det ni gjorde med den? Minns deltagarna vad ni spikade fast? Ta fram ritningen av plankan. Ta upp plankan och samlas runt den. Hur ser det ut nu? Vad har hänt och varför? Prata om hur lång tid det tar för olika skräp att brytas ned. Oavsett hur lång eller kort tid det tar kan skräpet skada djur och natur på olika sätt.

Med den här aktiviteten får deltagarna reflektera kring natur- lig nedbrytning och nedskräpning. Förhoppningen är att de lär sig att inte skräpa ner och blir naturvärnare som samlar upp skräp istället.

Undervattenskikare

Material: tom petflaska (ca 1,5 l) utan etikett, maskeringstejp och sax.

Klipp först en skåra några cm från botten. Klipp ut en rektangel från skåran, ca 20 cm hög och 5 cm bred. Sätt maskeringstejp runt kanterna på hålet så att de inte blir vassa. Låt korken sitta på!

Vada ut i vattnet och håll i flaskan på var sida om hålet. Tryck ner den sidan av flaskan som fortfarande är hel under vattenytan och låt hålet vara över ytan. Nu kan du sätta huvudet mot hålet och kika ner under ytan. Ett spännande sätt att betrakta det som sker under vattnet.

Tänk på att barn aldrig ska vara ensamma vid vatten.

Jättesåpbubblor

Såpbubblor är en rolig aktivitet som till exempel kan hålla delar av gruppen sysselsatt medan andra gör ett annat uppdrag. Material: två träpinnar (ca 1 meter långa). Snöre, sax, diskmedel, vatten och hink/balja.

Klipp av 1,5 m snöre och sedan ett snöre som är ca 2 meter. Knyt fast ändarna i änden på pinnarna cirka 2 centimeter in. Om det är svårt att få dem att sitta kvar kan du tejpa fast dem med silvertejp. 

Rör ihop 1 dl diskmedel med 3 dl vatten i hinken. Håll ihop pinnarna, doppa snörena i vätskan och lyft upp dem. Dela försiktigt på pinnarna. Backa så att luften kan fylla upp din jättebubbla. Håll inte pinnarna för långt isär, snöret ska inte vara spänt utan forma en lös triangel.

Tips! För mer hållbara bubblor kan du också röra ner några droppar glycerin. Det går att köpa på apoteket

Flyga drake

Material: blompinnar, snöre och papper i olika färger och tjocklek (silkespapper, bänkpapper, kartong mm). Tyg, tejp och häftapparat. En padda eller mobil att söka info på kan vara bra.

Bygg drakar tillsammans och flyg med dem! De kan vara stora eller små, ha olika former och vara tillverkade av olika material. För att få tips kan ni söka inspiration och exempel på nätet. Sedan behöver ni en lagom blåsig dag så att ni kan testa era drakar. Förutom blåst behöver området var öppet så att drakarna inte trasslar in sig. Ni kan behöva springa för att få dem att lyfta. 

Om ni vill kan ni anordna en drakflygartävling. Pris kan delas ut i olika kategorier som kommer högst, flyger sämst, dyker snyggast, har längst svans, är störst/minst, glittrar bäst. Alla ska få pris såklart!

Lekar 

Snölabyrint

En lek för minst tre deltagare. Ju fler desto roligare! För den här leken krävs att marken har åtminstone ett tunt täcke av snö.

Trampa eller skotta upp ett hjul med ekrar (se bilden). Anpassa storleken efter antal deltagare.

Utse en tagare. Alla deltagare ställer sig i hjulet, tagaren i mitten. Deltagarna (inklusive tagaren) får nu bara röra sig i gångarna som utgör hjulet. Tagaren ska försöka ta/datta någon av de andra deltagarna. När detta sker byter de så att den tagna blir tagare och den som tog blir tagbar igen. Alla ska röra sig runt i hjulet och samtidigt försöka hålla koll på vem som är tagare för tillfället. 

Tips! Ni kan också skotta upp en labyrint där det är svårt att hitta vägen. Kanske gömmer ni en skatt? 

Maneten

En lek för minst 3 deltagare. Ju fler desto roligare! Passar bra i sand eller grus.

Rita en slingrande figur i sanden. Detta är en brännmanet. Anpassa storleken på maneten efter antalet deltagare. Ställ er i ring runt den och håll varandra i händerna. Man får inte släppa. På “klara, färdiga, gå” ska alla försöka dra de andra mot maneten. Om du råkar trampa på maneten blir du bränd och får ställa dig bredvid tills det bara finns en kvar som inte blev bränd av maneten. Rita en ny figur och börja om. 

Tips! Om det är svårt att hålla varandra i händerna pga. vantar eller liknande kan man ha en liten ring av snöre mellan alla händer. Om du inte är vid en plats med sand eller grus kan du i stället lägga ett liggunderlag eller en liten filt i mitten.

Dunken/burken

En lek för minst fem deltagare. Ju fler desto roligare!
Material: en boll eller en burk, hink, petflaska eller liknande – något att sparka på.

Burken är en variant av kurragömma fast med en burk eller boll. En av lekdeltagarna är dunkare. Dunkaren börjar med att blunda och räkna högt till 20, och under tiden ska de andra deltagarna gömma sig. Sedan ska dunkaren leta. När dunkaren ser någon ska hen springa till bollen/burken, sätta sin fot på den och säga “dunk för (personens namn)”. 

Deltagarna som gömmer sig kan vinna leken om någon av dem lyckas smyga fram och sparka till burken eller bollen utan att bli upptäckt av jägaren. Vanligtvis skriker deltagaren ”burken är sparkad” samtidigt som han sparkar till den. Alla som har blivit tagna av jagaren får då gömma sig igen. Leken är slut när alla är hittade. Den som blev hittad först är jagare nästa runda.

Spindeln och flugorna

En lek för minst fem personer. Ni behöver befinna er på en plan och öppen yta (ex. park, strand, gräsyta).

En utses till spindel, övriga är flugor. Spindeln jagar flugorna. När någon blir tagen (dattad) blir den också spindel och måste hålla spindeln i handen. Tillsammans jagar spindelkedjan de övriga flugorna. När spindeln växer kan den omringa flugor. Sisten att bli fångad får börja med att vara spindel i nästa omgång.

Variant: om spindelkedjan blir fyra spindlar lång delas den i två! Då blir det alltid bara grupper om två eller tre spindlar som springer runt. Det är lite lättare att springa så!

Tändsticksask-tävling

Material: en tom tändsticksask till varje deltagare (de ska vara lika stora). Det är kul att först dekorera askarna, gärna med namn!

Leta små föremål som kan rymmas i asken. Små stenar, blad, blommor med mera. Det gäller att hitta så många olika saker som möjligt och försöka få plats med dem i asken. Ge deltagarna 5-10 minuter för att leta. När tiden är slut samlas ni och lägger upp de små sakerna på rad. Varje föremål ger 1 poäng. Vem lyckas samla ihop flest olika saker? 

Natur-memory

Material: 20 muggar eller kåsor och 10 föremål som ni hittat i naturen omkring er – obs! Två av varje föremål. Ev. fyra grenar.

Samla ihop tio olika, mindre föremål från naturen omkring er som nypon, blommor, blad, kastanjer, kottar. Du behöver två exemplar av varje sort. Lägg ut dem på en plan yta och lägg ev. en ram av grenar runt dem. Täck över varje sak med en mugg utan att deltagarna ser hur du lägger ut och döljer föremålen. Spela memory genom att en deltagare i taget lyfter på två muggar. Om föremålen är olika ställs muggarna tillbaka. Är de lika – ställ muggarna bredvid personen som gissade rätt. Upprepa tills alla föremål är blottlagda. Den som samlat på sig flest muggar vinner omgången. 

Smyggömme

En lek för minst 5 personer. Ni behöver befinna er på en plats med många bra gömställen som stenar, träd och buskar. 

Alla deltagare går på led. Den som går först väljer hur gruppen ska gå. Efter en liten stund stannar “ledaren” och står helt stilla, blundar och räknar högt till tio. Under tiden ska de övriga gömma sig. På “tio” vänder sig räknaren om och öppnar ögonen. Räknaren får inte förflytta sig mer än att hen hela tiden har en fot på räkneplatsen. Nu gäller det för räknaren att försöka se så många av de andra som möjligt. När räknaren ser någon ska hen säga den hittade personens namn. Den upptäckta deltagaren måste då komma fram. När räknaren inte längre hittar någon mer så får alla komma fram. Den person som lyckats gömma sig längst och dessutom närmast räknaren får bli den som leder turen nästa gång. 

Tips! Det här är en bra lek för att göra en transportsträcka roligare eller för att liva upp en vandring. 

Relaterat